Motion till Kyrkomötet
2005:72
av Seth Henriksson och Torsten Josephsson
Vad betyder mission inom Svenska kyrkan?

Mot 2005:72

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utarbeta ett förslag om vad mission betyder inom Svenska kyrkans verksamhet både nationellt och internationellt att föreläggas Kyrkomötet för beslut och införande i kyrkoordningen.

Motivering

Svenska kyrkan skall genom sina församlingar fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Eftersom det råder osäkerhet vad det betyder att utöva diakoni och mission, behöver ett klarläggande ske.

Tidigare har mission tolkats som gränsöverskridande, ett uppdrag som gäller alla folk och getts kyrkan av Jesus Kristus själv i missionsbefallningen (Matt. 28:19–20). Häri ingår såväl evangelisation, undervisning och diakoni. Under senare år har begreppet evangelisation närmast försvunnit på kyrkans nationella nivå. Evangelisationsnämnden har förändrats till Nämnden för kyrkoliv. Evangelisation bedrivs främst inom olika rörelser inom kyrkan, t.ex. EFS. Ibland har denna verksamhet kallats inre mission i likhet med vad fallet är i våra nordiska grannländer, där både inre och yttre mission har stor plats inom folkkyrkorna.

Eftersom våra församlingar skall bedriva såväl mission som diakoni både i Sverige och i andra länder, behöver ett klarläggande ske. Vad innebär missionsbefallningen för Svenska kyrkan? Ingår diakoni i mission? Vilken plats har då evangelisationen? I den aktuella debatten har ofta mission fått samma betydelse som dialog (religionsdialog). Om Lutherhjälpen har hand om den internationella diakonin, vad får det för betydelse för Svenska kyrkans mission?

Eftersom vi nu lever i ett sekulariserat och mångkulturellt samhälle behöver kyrkans huvuduppgifter klargöras. I kyrkans gränsöverskridande uppdrag kan mission bli ett överordnat begrepp för all kyrklig verksamhet. I mission ingår då gudstjänster, undervisning, evangelisation och diakoni.

Uppsala och Gråbo den 26 juli 2005

Seth Henriksson Torsten Josephsson